ZnamPolski.pl Słownik Błędów Językowych

CZĘSTO ZADAWANE

PYTANIA

Słownik błędów językowych

Czy ze słownika mogą korzystać uczniowie?

Uważamy, że nawet powinni. smile Dzięki celowej prostocie i jej „odteoretyzowaniu” SBJ jest przystępny już dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, więc tym bardziej dla licealistów (o studentach nie wspominając). Mamy nadzieję, że część młodszych użytkowników tego słownika przekona się, że są źródła wiedzy bardziej wiarygodne niż „wujek Google”.

Czy słownik nadaję się na prezent?

Oczywiście. I będzie to prezent bardzo przydatny. Ale może to też być prezent… „aluzyjny” – dla tych, którym chcemy wytknąć lub udowodnić jakiś rażący nas błąd. wink Tak czy owak, pożytek gwarantowany!

Czy słownik może służyć jako poradnik?

Tak. Zasadnicza funkcja SBJ polega na tym, że może on być doraźną „sprawdzarką” błędów. Ale nie mniejszą korzyść da jego systematyczne przeglądanie (wystarczy 1 strona, czyli ok. 1 minuta dziennie!), aby wyłapać błędy, które się popełnia wcale o tym nie wiedząc lub na których „nagłe” sprawdzenie po prostu nie będzie czasu. Dzięki bardzo praktycznej formie redakcyjnej słownika taki „kurs” w miniodcinkach nie wymaga ani czasu, ani wysiłku. Na pewno warto tyle „zainwestować” w rozwój swoich komunikacyjnych kompetencji – przydanych zawsze i wszędzie!

Ile błędów zawiera słownik i jaką ma objętość?

Lepiej mówić o liczbie haseł niż błędów, bo staraliśmy się, aby błędów w słowniku nie było wcale. Tych haseł – jasno i przejrzyście przedstawiających błędy – jest 1320, lecz przykłady w nich zawarte oraz zwięzłe i proste informacje dodatkowe (a także rozbudowany indeks) pozwoliły „ogarnąć” znacznie większą liczbę potknięć językowych, które częściej lub rzadziej przydarzają się wielu Polakom. Mimo tak dużej skali uwzględnionych błędów (oczywiście nie w komplecie, bo to jest nierealne!), SBJ ma tylko 224 strony. Dzięki temu jest wygodny w użyciu i nie straszy grubością, formatem ani wagą. Ceną też chyba nie. 

Czy obecnie sprzedawane wydanie słownika jest aktualne? Kiedy ukaże się nowe?

Tak, aktualne. Nowe wydanie planujemy publikować nie częściej niż co 3 lata i nie rzadziej niż co 6. Powiadomimy o tym nabywców poprzedniej edycji, którzy kupili / kupią SBJ przez tę stronę internetową i wyrażą zgodę na dalszy kontakt oraz tych, którzy podadzą nam swój adres mailowy za pomocą dostępnego tu formularza. Wszyscy oni otrzymają kody rabatowe na zakup nowego wydania.

Czy słownik jest normatywny i aktualny?

Tak – na ile jest to w ogóle możliwe. To oznacza, że jeśli w SBJ dany wyraz czy wyrażenie albo sposób ich użycia są przedstawione jako błąd, to w ogromnej większości wypadków faktycznie i aktualnie jest to błąd.

– A dlaczego nie w 100%? – Dlatego, że ze względu na zmienność języka (bardzo dynamiczną), nie do końca obiektywną „naturę” normy językowej, rozbieżność dość licznych opinii poprawnościowych wśród językoznawców oraz różne odmiany i tzw. rejestry języka (a także zróżnicowane sytuacje posługiwania się nim) – nie wszystkie werdykty mogą być zero-jedynkowe i bezdyskusyjne (wyjąwszy ortografię). To język, a nie matematyka! Zaletą SBJ, która kosztowała nas mnóstwo pracy, jest to, że staraliśmy się formułować sądy ostrożne i wyważone, ale zarazem jednoznaczne i konkretne. Wszystko po to, aby nasz słownik był zdroworozsądkowo praktyczny!

Co to znaczy, że słownik jest normatywny?

To znaczy, że przedstawione w nim rozstrzygnięcia poprawnościowe są ogólnie zgodne z aktualną normą posługiwania się formami językowymi w polszczyźnie ogólnej. O tej normie decydują opinie językoznawców zajmujących się tą problematyką. W efekcie – prościej rzecz ujmując – słownik normatywny miarodajnie określa, jak należy mówić i pisać, aby było poprawnie. Związane z tym zastrzeżenia – „z natury rzeczy” nieuniknione – sygnalizujemy w poprzedniej odpowiedzi, a trochę szerzej – we wstępie do SBJ.

Czy słownik jest lepszy od innych słowników i poradników poprawnościowych?

To pytanie, które redakcja i wydawca mogliby zadać użytkownikom SBJ. Sami nigdy nie napisaliśmy i nie napiszemy, że nasz słownik jest lepszy. Na pewno jest inny, nowatorski i bardziej praktyczny.

Czy redakcja słownika poleca inne słowniki i poradniki dotyczące języka polskiego?

Oczywiście, że tak! Bo wiedzę o poprawnej polszczyźnie można i warto czerpać z różnych źródeł. Pod warunkiem, że są one fachowe (normatywne) i dostatecznie aktualne.

Czy korzystanie ze słownika świadczy o tym, że ktoś ma problemy z poprawnością języka?

A czy korzystanie z mydła, szamponu itp. świadczy o tym, że ktoś jest brudasem, czy raczej przeciwnie? smile

Dlaczego straszycie kompromitacją z powodu błędów językowych?

Nie tyle straszymy, co przestrzegamy. Z dwóch powodów. Po pierwsze, w kręgu ludzi wykształconych, kulturalnych i ambitnych – zwłaszcza aktywnych publicznie – błędy językowe ewidentnie kompromitują. Po drugie, psychologia marketingu podpowiada, że na ogół bardziej motywuje nas możliwość uniknięcia czegoś negatywnego niż szansa na osiągnięcie czegoś pozytywnego (np. nieco „abstrakcyjnej” poprawności języka). Jakkolwiek patrzeć, korzyści dla użytkowników SBJ są oczywiste!

ZAKUP I ZWROT

Czy słowniki z serii ZnamPolski.pl można kupić w księgarniach?

Obecnie tylko w jednej, specjalizującej się w dystrybucji książek do nauki języka polskiego dla obcokrajowców oraz językowych: Poltax.waw.pl. Z księgarniami „ogólnymi” współpracy nie planujemy (ale i nie wykluczamy). Powodem są ich wysokie marże i coraz większa popularność modelu sprzedaży bezpośredniej, czemu sprzyja powszechność, wygodna i bezpieczeństwo zakupów przez Internet.

Czy słownik można zamówić mailowo lub telefonicznie?

Nie, ponieważ w ten sposób zbyt trudno jest spełnić formalne wymogi związane ze sprzedażą „na odległość”.

Co zrobić, jeśli jest problem z zamówieniem przez Internet?

Proszę do nas napisać przez formularz kontaktu lub na adres kontakt@znampolski.pl. Pomożemy! smile

Czy trzeba się zarejestrować, aby złożyć zamówienie?

Nie! U nas w ogóle nie ma rejestracji, bo jest ona zbędna i niewygodna dla Klientów. To nie przychodnia lekarska. ?

Jak i kiedy wysyłacie fakturę?

Faktura jest wysyłana tylko drogą elektroniczną na adres mailowy podany w zamówieniu. Następuje to albo od razu (maksymalnie do kilkunastu minut) po płatności dokonanej za pomocą szybkiego przelewu (także kartą i Blikiem), albo po otrzymaniu przez nas informacji o dokonaniu płatności przy odbiorze przesyłki, albo po zaksięgowaniu płatności poprzedzonej fakturą pro forma. W dwóch ostatnich wypadkach może to zająć 2-3 dni robocze.

W sytuacji dłuższego oczekiwania na fakturę warto… zajrzeć do folderu ze spamem. Jeśli to nie pomoże, proszę się z nami skontaktować: zakup@znampolski.pl.

Faktury wystawiamy i wysyłamy zawsze – nawet Klientom prywatnym, którzy ich nie potrzebują, ponieważ taki jest nasz obowiązek rozliczeniowo-podatkowy.

Czy można otrzymać fakturę VAT na firmę?

Oczywiście. Zakup słowników z serii ZnamPolski.pl może być kosztem dla każdej firmy działającej w Polsce, więc aby otrzymać fakturę wystawioną na firmę wystarczy zaznaczyć takie życzenie w koszyku zakupowym i wpisać właściwe dane (z numerem NIP).

Czy można otrzymać fakturę PRO FORMA?

Oczywiście. Można ją nawet wygenerować automatycznie podczas składania zamówienia.

Czy przy zakupie większej liczby słowników można dostać rabat?

Przy zakupie już od 3 egz. drukowanych lub od 2 pakietów zawierających również e-booki oferujemy bezpłatną dostawę.

W wypadku zakupu minimum 11 egz. przez szkoły, firmy, instytucje lub organizacje na ich potrzeby własne (np. nagrody dla uczniów lub kursantów, dla pracowników) udzielamy rabatu „hurtowego”. Prosimy zgłosić zamiar złożenia większego zmówienia na adres kontakt@znampolski.pl, podając liczbę egzemplarzy. Zwrotnie przedstawimy odpowiednią ofertę.

Kiedy będzie najbliższa promocja cenowa?

Promocji polegającej na obniżce ceny słowników (np. z powodu wyprzedaży) nie przewidujemy wcale. Byłoby to bowiem krzywdzące dla tych, którzy kupili wcześniej i krótkowzroczne z punktu widzenia interesu wydawcy (potencjalny nabywca dojdzie do wniosku, że lepiej czekać aż będzie taniej).

Ale ważna jest przecież nie tyle obniżka ceny, ile kosztu zakupu! Kupując co najmniej 3 egz. słownika w wersji drukowanej lub 2 pakiety składające się także z e-booków oferujemy więc bezpłatną dostawę. Warto zatem umówić się na wspólny zakup ze znajomymi lub kupić słownik również w prezencie dla kogoś.

Od czasu do czasu (nie częściej niż 3 razy w roku) oferujemy też krótkotrwałą promocję okolicznościową, polegającą na bezpłatnej dostawie – niezależnie od liczby zamawianych egzemplarzy (więc może być tylko 1).

Nowe pozycje z serii ZnamPolski.pl będziemy oferować w przedsprzedaży – z niższą ceną, bo taka premia dla tych, którzy kupią wcześniej ma sens.

O terminach akcji promocyjnych i przedsprzedaży informujemy mailem, więc warto podać nam swój adres za pomocą formularza dostępnego na stronie Promocje i zapowiedzi.

Czy możliwy jest zakup wersji drukowanej z wysyłką za granicę?

Nie – z powodu różnych komplikacji. Ale można poprosić kogoś z Polski o zakup i o przesyłkę prywatną. Oczywiście tego problemu nie ma w wypadku e-booka, który chętnie i szybko wyślemy – choćby na Alaskę czy do Nowej Zelandii. smile

Czy wystawiacie faktury dla firm z siedzibą za granicą?

Jeśli ma to być faktura na firmę, prosimy o przesłanie danych na adres zakup@znampolski.pl. Ze względu na różne kwestie nie jest to możliwe poprzez koszyk zakupowy. Zaznaczamy też, że nie wysyłamy za granicę drukowanej wersji naszych słowników.

Czy można zwrócić słownik w wypadku niezadowolenia?

Tak! Gwarancja satysfakcji polega na tym, że można odesłać drukowaną (!) wersję słownika w ciągu 14 dni i otrzymać zwrot całej zapłaconej kwoty (szczegółowe warunki w Regulaminie). Nie wymaga to uzasadnienia decyzji i zgłoszenia reklamacji. Marketingowcy mówią o tym: brak ryzyka zakupowego. I mają rację. smile

Jak można zwrócić słownik?

Taka możliwość (i prawo nabywcy) dotyczy wyłącznie wersji drukowanej i odbywa się na podstawie Regulaminu uwzględniającego obowiązujące przepisy prawa. Chcąc zwrócić słownik należy wypełnić oświadczenie umieszczone na końcu Regulaminu, dołączyć je do odpowiednio zapakowanej przesyłki z nieuszkodzonym egzemplarzem zwracanego słownika i wysłać na adres naszego dystrybutora: Imker Logistyka, Brody Małe 2c, 22-460 Szczebrzeszyn.

Potwierdzimy otrzymanie przesyłki i szybko dokonamy zwrotu pieniędzy na rachunek bankowy nabywcy. Aby przyspieszyć tę prostą procedurę, można napisać do nas o swojej decyzji na adres zakup@znampolski.pl.

Gdzie można przeczytać szczegółowe warunki zamawiania, zwrotów, reklamacji itp.

Oczywiście w Regulaminie.

PŁATNOŚĆ I DOSTAWA

Jakie są formy płatności?

Różne, wygodne i bezpieczne! Za bezpłatnym pośrednictwem firmy obsługującej płatności (Przelewy24) można zrobić szybki przelew internetowy z dowolnego banku, skorzystać z systemu Blik lub zapłacić kartą. Te trzy sposoby bardzo przyspieszają wysyłkę! Możliwa jest też płatność przelewem zwykłym (tradycyjnym) lub „za pobraniem”, czyli przy odbiorze przesyłki (gotówką bądź – ale to nie zawsze – kartą).

Czy można zapłacić przelewem zwykłym (tradycyjnym), np. na poczcie?

Tak, ale wydłuży to dostawę. Metodę przelewu tradycyjnego i stosowny formularz można wybrać / pobrać po przejściu do systemu płatności (Przelewy24) z koszyka zakupowego.

Czy można zapłacić przy odbiorze („za pobraniem”)?

Tak. W tym celu proszę zaznaczyć odpowiednią opcję w koszyku zakupowym (dopłata 3,90 zł).

Jaki jest czas dostawy słowników drukowanych?

Wysyłka zamówień złożonych do godziny 11 następuje tego samego dnia, a czas dostawy zależy od wybranej usługi kurierskiej i firmy, która ją świadczy. W praktyce większość zamówionych słowników dociera do odbiorcy pojutrze w stosunku do dnia zamówienia (licząc w dniach roboczych). Jedynie przed świętami Bożego Narodzenia firmy kurierskie mogą wydłużyć czas dostawy.

Ile kosztuje dostawa?

9,90 zł. Oczywiście nie dotyczy to e-booka, który wysyłamy bezpłatnie. Poza tym, przy zakupie co najmniej 3 egzemplarzy drukowanych lub 2 pakietów złożonych też z e-booków dostawa jest darmowa (a ściślej: jej koszt pokrywa wydawca). Nie ma możliwości bezpłatnego odbioru wersji papierowej w siedzibie wydawcy (m.in. ze względu na przepisy fiskalne).

Czy można śledzić przesyłkę w Internecie?

Tak. Po wysyłce paczki Klient otrzymuje mail ze stosowną informacją, linkiem i numerem przesyłki.

Co będzie, jeśli kurier nikogo nie zastanie?

To zależy od wybranej firmy kurierskiej, ale ogólnie nie stanowi żadnego problemu. Na przykład w wypadku dostawy przez Pocztę Polską, przesyłka nie odebrana od kuriera, będzie czekała przez minimum 7 dni w pobliskiej placówce pocztowej. Jeśli prawdopodobieństwo „rozminięcia się” z kurierem (mimo informacji o przybliżonym terminie dostawy) jest duże, radzimy wybrać dostawę do paczkomatu.

Czy słownik kupiony na prezent można wysyłać pod wskazany adres?

Tak! W koszyku zakupowym można nawet wybrać opcję: pakowanie na prezent (jest tam dostępne zdjęcie elegancko zapakowanego słownika po otwarciu opakowania transportowego).

Czy słownik w wersji drukowanej można odebrać osobiście?

Nie. Należy skorzystać z przesyłki kurierskiej lub paczkomatu.

Co zrobić, jeśli przesyłka ze słownikiem jest uszkodzona?

Jeśli zachodzi obawa, że uszkodzona jest też zawartość opakowania, proszę odmówić przyjęcia przesyłki lub po jej odpakowaniu należy wraz z kurierem spisać protokół uszkodzenia. W wypadku dostawy przez paczkomat lub jeżeli uszkodzenie słownika ujawni się dopiero po rozpakowaniu paczki (już nie w obecności kuriera), proszę zrobić zdjęcie uszkodzenia lub/i je opisać, a następnie zgłosić to do nas na adres kontakt@znampolski.pl. Odpowiemy, co należy dalej zrobić (może nic), a przede wszystkim – możliwie szybko wymienimy słownik na nowy.

Czy słownik dotrze bez zniszczeń?

Na 99,5% – tak! Ale jeśli akurat pechowo „nie”, to bez ceregieli uwzględnimy zgłoszenie uszkodzenia i wymienimy na nowy egzemplarz.

SŁOWNIKI JAKO E-BOOKI

Jak wygląda dostawa e-booka? Kiedy można się go spodziewać?

Jeśli Klient dokona płatności za pomocą szybkiego przelewu internetowego, następuje automatyczna wysyłka maila z unikatowym linkiem do pobrania e-booka. Czasem z powodów technicznych trzeba poczekać kilka lub kilkanaście minut, a jeżeli mail nie dojdzie… sprawdzić w folderze ze spamem. Jeśli płatność jest dokonywana przelewem zwykłym (tradycyjnym), mail z e-bookowym linkiem wysyłamy od razu po zaksięgowaniu płatności. Może to potrwać do 2-3 dni roboczych. Link jest aktywny przez 90 dni i pozwala na 2-krotne pobranie e-booka (w formacie PDF). Sama wysyłka e-booka jest oczywiście bezpłatna.

Czy można zwrócić e-book?

Nie i takie ograniczenie jest zgodne z przepisami prawa. Również z logiką, wynikającą z „natury” wersji elektronicznej, którą łatwo skopiować i zachować.

Czy nie boicie się, że e-booki będą piratowane?

Owszem, boimy się. Ale uznaliśmy, że lepiej zaoferować dużą korzyść większości uczciwych, niż utrudnić nielegalny proceder mniejszości… „uczciwych inaczej”. Czasem jeszcze nieświadomych tego, że kopiowanie i rozpowszechnianie autorskich treści elektronicznych to po prostu kradzież. Prosimy więc o zrozumienie, uczciwość i przestrzeganie prawa! A nielegalne działania szkodzące wydawcy i autorom zamierzamy ścigać i karać. Tak, straszymy – ale najpierw prosimy.

Dlaczego wersja elektroniczna (e-book) nie jest tańsza od drukowanej?

A dlaczego miałaby być tańsza, skoro zawiera te same treści i ma te same atuty?… Wydanie i dystrybucja e-booka też wymaga poniesienia kosztów (opracowanie i „e-logistyka”), a marketingowo można to łatwo odwrócić: kupując wersję drukowaną, dostajesz tę samą treść, co w e-booku za tę samą cenę, a druk i papier dodajemy gratis! smile Poza tym zakup e-booka jest tańszy o koszt przesyłki i oferuje użyteczne funkcje interaktywne.

Dlaczego słownikowe e-booki są dostępne tylko w formacie PDF?

Chcąc, żeby nasze słowniki były możliwie przejrzyste (wręcz „wzrokowe”), wewnętrznie uporządkowane i wygodne w użyciu, ich treść ujęliśmy w minitabelach (częściowo ukrytych) i zastosowaliśmy symboliczne kolory. W formatach Epub i Mobi przeznaczonych do korzystania na specjalnych czytnikach e-booków te bardzo praktyczne rozwiązania „działają” słabo (lub wcale). Poza tym PDF oferuje więcej użytecznych funkcji (patrz: następne pytanie) i można z niego swobodnie korzystać na większości urządzeń (smartfony, laptopy, notebooki, tablety, palmtopy itp.).

Co trzeba mieć, aby korzystać z e-booka i jakie funkcje są w nim dostępne?

Powszechnie używany program do korzystania z plików PDF – Adobe Acrobat Reader – jest już, najprawdopodobniej, zainstalowany w Twoim komputerze lub innym urządzeniu. Jeśli nie, to sam możesz go łatwo, bezpłatnie i bezpiecznie zainstalować (wpisz w Google: skąd pobrać Adobe Acrobat). Program ten oferuje wiele przydatnych funkcji, m.in. interaktywne wyszukiwanie słów (np. haseł słownika), linki wewnętrzne (w tym z indeksu), zaznaczanie fragmentów, tworzenie zakładek, dodawanie notatek, powiększanie / pomniejszanie widoku strony, przewijanie do wybranej strony (wg numeru lub miniatury).

WSPÓŁPRACA AFILIACYJNA i inne tematy

Czy oferujecie program afiliacyjny / partnerski?

Tak. O jego prostych zasadach i atrakcyjnych warunkach można przeczytać na stronie Współpraca afiliacyjna.

Jak / Gdzie można się dowiedzieć o planowanych edycjach i promocjach słowników z serii ZnamPolski.pl?

Będziemy o tym informowali na stronie Promocje i zapowiedzi. Aby otrzymywać bieżące i „gorące” powiadomienia o nowych słownikach – wraz z rabatem na ich zakup – warto podać swój adres mailowy za pomocą specjalnego formularza lub kupić „Słownik błędów językowych” przez stronę internetową wydawcy, zaznaczając odpowiednią zgodę.

Czy kupując kolejne publikacje z serii ZnamPolski.pl można liczyć na rabat?

Tak. Łatwe tego warunki przedstawia odpowiedź na poprzednie pytanie.

Czy dziennikarz lub influencer (lider opinii) może się skontaktować z wydawcą lub redakcją serii ZnamPolski.pl?

Tak. Proszę to uczynić za pomocą formularza kontaktowego lub pisząc na adres media@znampolski.pl. Podanie informacji o reprezentowanym medium, prowadzonym blogu itp. oraz ew. przekazanie numeru telefonu ułatwi nam szybką rekcję.

Czy prowadzicie poradnię językową?

Nie. Na pytania dotyczące poprawności i sprawności językowej odpowiadamy tylko za pomocą naszych słowników, na czele ze „Słownikiem błędów językowych”. W razie potrzeby, której w ten sposób nie zaspokoimy, zachęcamy do korzystania z internetowej poradni językowej PWN lub z którejś poradni uniwersyteckiej prowadzonej przez językoznawców polonistów.

Jak można zadać pytanie, którego nie ma na tej stronie?

Prosimy napisać do nas za pomocą formularza kontaktowego lub na adres kontakt@znampolski.pl.